Την Παρασκευή 20/2/2015 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική ημερίδα στη σχολική βιβλιοθήκη του 2ου ΕΠΑ.Λ. Ευόσμου με θέμα «Προβλήματα στις σχέσεις μαθητών ? εκπαιδευτικών και τρόποι αντιμετώπισής τους».

Στην ημερίδα παρέστη ο σχολικός σύμβουλος Ηλεκτρονικών, παιδαγωγικός υπεύθυνος του 2ου ΕΠΑ.Λ. Ευόσμου κ. Παπαδόπουλος Χρήστος, ΠΕ12.

Εισηγήσεις πραγματοποίησαν οι εκπαιδευτικοί μέλη της Ο.Δ.Π. του Παρατηρητηρίου για την ενδοσχολική βία του 2ου ΕΠΑ.Λ. Ευόσμου α) κα. Καραγώγου Ζωή ΠΕ02 με θέμα «Προβληματικές και παραβατικές συμπεριφορές στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Ευόσμου» και β) κα. Χατζηνώτα Ανθή ΠΕ13 με θέμα «Δράσεις του Παρατηρητηρίου σχολικής βίας στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Ευόσμου»

Ακολούθησε σχετικό βιωματικό εργαστήριο, όπου τις εργασίες συντόνισαν οι ψυχολόγοι της Κινητής Μονάδας Ψυχικής Υγείας παιδιών και εφήβων του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Παπανικολάου κες. Μάρια Βαρβέρη και Σοφία Ευστρατίου.

 

Στα πλαίσια των δράσεων του Παρατηρητηρίου κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού του 2ου ΕΠΑΛ Ευόσμου πραγματοποιήσαμε διαγωνισμό με αντικείμενο τη συγγραφή δοκιμίου σχετικά με την αποτροπή της σχολικής βίας.

Οι μαθητές της Α΄ τάξης του σχολείου μας κλήθηκαν να γράψουν τις σκέψεις και τις προτάσεις τους γύρω από το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας. Από τα δοκίμια επιλέχθηκε για την αρτιότητα του ύφους και των προτάσεών του το δοκίμιο του μαθητή Κώτσογλου Ιωάννη.

Ο μαθητής σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στις 18.5.2015 στην αίθουσα «Γεώργιος Κοτσιάνης» του συγκροτήματος των ΕΠΑΛ της περιοχής, όπου παρουσιάστηκαν διάφορα προγράμματα που πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας κατά το σχολικό έτος 2014-15, βραβεύθηκε από την Πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου ΕΠΑΛ Ευόσμου.

Στη συνέχεια αναρτούμε το σχετικό δοκίμιο του μαθητή Κώτσογλου Ιωάννη.

BULLYING: Μια ξένη αμερικανική συνήθεια ή μια απειλή που έχει φτάσει και στην Ελλάδα; (Εργασία του μαθητή της Α΄ Τάξης Κώτσογλου Γιάννη, 2014-15)

Ας αρχίσουμε με το τι είναι bullying. Βullying ή σχολικός εκφοβισμός είναι η επαναλαμβανόμενη και στοχευμένη βία είτε ψυχική είτε σωματική μεταξύ μαθητών. Τι προκαλεί το bullying; Το bullying προκαλείται λόγω της ανάγκης ορισμένων ανθρώπων να ασκούν ένα είδος εξουσίας σε κάποιους άλλους, και τι πιο αποτελεσματικό από το να καταστρέφεις κάποιον σωματικά και ψυχικά σε καθημερινή βάση; Αλλά ας επιστρέψουμε λίγο στην Ελλάδα, έχει φτάσει το bullying μέχρι εδώ; υπάρχουν περιστατικά; καθώς και τρόποι αντιμετώπισης;

Όσο τρομερό και αν ακούγεται ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται να έχει μεγάλη αύξηση τα τελευταία χρόνια. Μαθητές γίνονται όλο και πιο επιθετικοί προς άτομα με διαφορετικά γνωρίσματα όπως φύλο, εθνικότητα, ύψος, βάρος κτλ. Καθημερινά καθηγητές πρέπει να παρέμβουν ώστε να εμποδίσουν κάποιον καβγά. Αλλά δεν είναι όλα τα περιστατικά σωματικής βίας. Κάποια είναι ψυχικής, και αυτό τα κάνει πιο δύσκολα στην αντιμετώπισή τους. Ένα σχόλιο, ένα βλέμμα, μια κακόβουλη κουβέντα για κάποιον θα μπορούσαν να φέρουν παρόμοια αποτελέσματα με αυτά του σωματικού bullying. Άρα είμαστε καταδικασμένοι; Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τον σχολικό εκφοβισμό; Θα πρέπει απλώς να ανεχόμαστε τέτοιου είδους πράξεις για πάντα;

ΟΧΙ, το bullying αντιμετωπίζεται όπως κάθε άλλου είδος εκφοβισμός και η λύση είναι σχετικά απλή. Πρέπει να το παραδεχτείτε σε κάποιον. Ένας μπορεί να είναι αδύναμος, πολλοί όμως μπορούν να αντιμετωπίσουν τον οποιονδήποτε. Οπότε, μιλήστε στους γονείς σας, στον διευθυντή, ακόμα και σε έναν φίλο και ζητήστε του την βοήθειά του.

Το bullying είναι μια μάστιγα που φθείρει την Ελληνική κοινωνία αλλά αντιμετωπίζεται και πρέπει όλοι να βοηθήσουμε στην καταπολέμησή της.

ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΡΙΟΥ 2ου ΕΠΑΛ ΕΥΟΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ 2014-15

1) Συγκροτήσαμε ΟΔΠ (Ομάδα Δράσης Πρόληψης) από τέσσερεις εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, 2 κύρια μέλη: Καραγώγου Ζωή (ΠΕ02) και Χατζηνώτα Ανθή (ΠΕ13) και 2 αναπληρωματικά μέλη: Κρητικός Ιωάννης (ΠΕ02) και Γαβρά Ευγενία (ΠΕ   ).

2) Συμμετείχαμε σε διαγωνισμό σχολικής αφίσας με θέμα τη σχολική βία με την αφίσα της μαθήτριας Μωυσίδου Μαρίας, την οποία έχουμε αναρτήσει στην ιστοσελίδα του 2ου ΕΠΑΛ και σε διάφορα σημεία του σχολείου μας

3) Παρακολουθήσαμε ημερίδα στο ΕΠΑΛ Καλαμαριάς στις 4/11/2014 με θέμα: «Παράγοντες που οδηγούν τους νέους σε παραβατικές και αποκλίνουσες συμπεριφορές ? Διαχείριση»

4) Διοργανώσαμε επιμορφωτική ημερίδα στις 20/2/2015 σχετικά με τις δράσεις του Παρατηρητηρίου για τον εκφοβισμό και τη σχολική βία στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας με θέμα «Σχέσεις μαθητών και εκπαιδευτικών: Προβλήματα και τρόποι αντιμετώπισής τους», όπου πραγματοποίησαν εισηγήσεις τα κύρια μέλη του Παρατηρητηρίου Καραγώγου Ζ. (ΠΕ 02) και Χατζηνώτα Α. (ΠΕ13).

5) Πραγματοποιήσαμε διαγωνισμό με αντικείμενο τη συγγραφή δοκιμίου σχετικά με την αποτροπή της σχολικής βίας, όπου οι μαθητές της Α? τάξης κλήθηκαν να γράψουν τις σκέψεις και τις προτάσεις τους γύρω από το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας. Από τα δοκίμια επιλέχθηκε για την αρτιότητα του ύφους και των προτάσεών του το δοκίμιο του μαθητή Κώτσογλου Ιωάννη, το οποίο έχουμε αναρτήσει στην ιστοσελίδα του σχολείου μας

6) Σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στις 18/5/2015 στην αίθουσα «Γεώργιος Κοτσιάνης» του συγκροτήματος των ΕΠΑΛ της περιοχής βραβεύθηκε ο μαθητής Κώτσογλου Ι. από την Πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου ΕΠΑΛ Ευόσμου.

7) Υλοποιήσαμε Πολιτιστικό Πρόγραμμα με θέμα «Μορφές επιθετικής συμπεριφοράς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ? Δράσεις αντιμετώπισης ελληνικών και ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών συστημάτων».

Στα πλαίσια του προγράμματος: α) συντάχθηκε και συμπληρώθηκε ερωτηματολόγιο για τη σχολική βία, το οποίο απαντήθηκε από εκατόν εβδομήντα μαθητές του σχολείου μας, και

β) η ομάδα των δεκαπέντε μαθητών που συμμετείχε στο πρόγραμμα επισκέφτηκε και παρακολούθησε βιωματικό σεμινάριο στο Δίκτυο Άλφα με την ψυχολόγο του Δικτύου κα. Ζουντουρίδου Βασιλική. Το θέμα του σεμιναρίου ήταν ο εκφοβισμός και η σχολική βία.

 

2ο ΕΠΑΛ ΕΥΟΣΜΟΥ

 

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: ΕΛΕΝΗ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

ΤΜΗΜΑ: Α2

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:  16/4/2016

 

ΘΕΜΑ: 

Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying):

(α) Αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών που δεν είναι φίλοι,

(β) Επαναλαμβάνεται για αρκετό χρονικό διάστημα και, επομένως, δεν αποτελεί bullying ένα τυχαίο περιστατικό, και

(γ) ο θύτης ασκεί κάποιας μορφής εξουσία επάνω στο θύμα με σκοπό να του προκαλέσει σωματικό ή ψυχικό πόνο

 

Με βάση τον παραπάνω ορισμό του σχολικού εκφοβισμού να αφηγηθείτε σε ένα κείμενο 300 περίπου λέξεων ένα περιστατικό πραγματικό ή φανταστικό σχολικού εκφοβισμού και να αναφέρετε τις συνέπειές που μπορεί να έχει το περιστατικό αυτό στην ψυχολογία και τη συμπεριφορά του θύματος και του θύτη.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Στην περιγραφή του περιστατικού να μην χρησιμοποιήσετε ονόματα ή άλλα στοιχεία που θα βοηθούσαν στην αποκάλυψη της ταυτότητας του περιστατικού ή των εμπλεκόμενων προσώπων

Πόσο θλιβερό είναι να βλέπουμε γενιές και γενιές να προσπαθούν να επιβληθούν σε άτομα πιο αδύναμα από εκείνα λόγω σωματικής διάπλασης, ηλικίας, χαρακτήρα κ.α., μόνο και μόνο για να εντυπωσιάσουν, να ξεχωρίσουν και να δείξουν το μεγαλείο της δύναμής τους. Όμως τελικά οι πράξεις τους δεν προκαλούν κανένα αίσθημα θαυμασμού αλλά, αντίθετα, εκνευρισμό, ένταση, ταραχή, φόβο, μίσος και άλλα αρνητικά συναισθήματα.

Ένα περιστατικό σχολικού εκφοβισμού (bullying) είχε παρουσιαστεί στο γυμνάσιό μου και συνεχίστηκε για δύο χρόνια μέχρι την πρώτη τάξη του λυκείου σε ένα γνωστό μου πρόσωπο. Ήταν μία γλυκύτατη κοπέλα, η οποία δεν ήταν πολύ όμορφη, όμως, αν την έβλεπες εσωτερικά,A θα διαπίστωνες πόσο αγνή και διαφορετική ψυχή είχε από όλους τους άλλους. Ωστόσο, αυτή η ψυχή έχει βιαστεί πολλές φορές, γιατί δυστυχώς δεν μπορούσαν να την δουν οι θύτες της και έβλεπαν μόνο το εξωτερική της παρουσία. Το κορίτσι αυτό είχε υποστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα λεκτικό bullyingαπό συγκεκριμένα άτομα χωρίς να μπορεί να το σταματήσει και απλώς το δεχόταν. Η παρέα αυτών των παιδιών την πείραζε και την κορόιδευε καθημερινά με πολύ προσβλητικά λόγια και τελικά είχαν καταφέρει να την απομονώσουν από όλες τις παρέες του σχολείου. Αν και είχε ενημερώσει τους γονείς της για το θέμα, ίσως εκείνοι δεν λειτούργησαν αποτελεσματικά, ώστε να δοθεί τέλος σε αυτή η κατάσταση. Δεν γνωρίζω αν είχε συζητήσει το πρόβλημά της με κάποιον από τους καθηγητές ή με το Διευθυντή του σχολείου, πιστεύω όμως ότι δεν το είχε κάνει. Έτσι, τα παιδιά δεν σταματούσαν να την ενοχλούν και να της δυσκολεύουν πολύ τη ζωή. Η λύση δόθηκε στο λύκειο, όταν τα συγκεκριμένα άτομα άλλαξαν σχολικό περιβάλλον και το κορίτσι ξέφυγε από τις κριτικές και τα προσβλητικά σχόλιά τους. Θυμάμαι που μου είχε πει κάποια φορά πως όποιος βλέπει τα ελαττώματά σου και σε κοροϊδεύει για αυτά σίγουρα το κάνει από αντίδραση, γιατί αυτός έχει περισσότερα. Πράγματι, έμαθα μετά από λίγο καιρό πως αυτά τα παιδιά κορόιδευαν τη γνωστή μου με σκοπό να εντυπωσιάσουν προκειμένου να ενταχθούν σε μία παρέα. Τα ίδια άτομα μετά από αρκετό καιρό, αφού τη συνάντησαν στο δρόμο τυχαία, της ζήτησαν συγγνώμη και προσπάθησαν να της εξηγήσουν τους λόγους, για τους οποίους της είχαν φερθεί με αυτόν τον πολύ άσχημο τρόπο. Η φίλη μου δέχθηκε τη συγγνώμη τους και τους συγχώρησε χωρίς δεύτερη σκέψη, κοιτάζοντάς τους στα μάτια και βλέποντας πως τα παιδιά είχαν μετανιώσει ειλικρινά.

Ευτυχώς αυτό είναι ένα καλό τέλος. Υπάρχουν όμως και τα δυσάρεστα, τα απερίγραπτα, τα τραγικά που δεν μπορεί ο ανθρώπινος νους να κατανοήσει και να μπει στη θέση του θύματος. Εύχομαι αυτή η καταθλιπτική κατάσταση να σταματήσει, ή τουλάχιστον να περιοριστεί. Όλοι πρέπει να μάθουμε να συνυπάρχουμε, να ζούμε αρμονικά και να δεχόμαστε τις διαφορές των άλλων χωρίς να μετατρέπουμε αυτή τη λέξη σε ελάττωμα!

 

Αφήστε σχόλιο